неделя, 16 септември 2018 г.

Записки за Зверино - училищният двор

Дете съм. Бързам да изляза на двора. В училището, в Зверино. Звънецът още отекваше в главата ми, когато светлината погали косите ми, а поривът на вятъра ми нашепна, че отново е септември. Вторият учебен ден.

След мен тичаха още няколко момчета, съучениците ми. Нямахме много, всъщност имахме всичко необходимо - футболна топка. И игрището. С толкова несъвършена форма, но така изумително в съзнанието ни и в контекста на часа по физическо, който ни предстоеше.


Нямахме стратегии, играехме както можем, подвластни на топката. Която уж ни бяга, а ни привлича. Провокира ни да бъдем по-добри, да имаме власт над нея. И все да ни убягва.

Помните ли китните тополи? Наредени през метър-два. Високи, на страж. Пазят топката да не излети, понякога я вплитаха в клоните си, но имаше някои по-луди деца, качваха се и я сваляха.

Помните ли дупките в мрежата? Онази, в дясно от гредата. Помните ли тишината в душата ви, когато ритнете топката, усещате как тя без да докосне нищо, преминава линията на въображението и отбелязваш гол. Как те прегръщат приятелите. Казват ти - Браво! А ти се чувстваш успял.

Помните ли точката на центъра? Онова кръгче блажна боя в средата на несиметричното игрище, откъдето всичко започваше.


Помните ли лаком за гол?

Помните ли мъката да уцелиш ямата, когато си още малък и не можеш да слезеш в нея?

Помните ли колко смели бяхте да скочите от подпорната в долчината?

Мачовете на "А"клас срещу "Б"?

Знам, помните...


Ще ми липсваш, училищен двор! Свободата, която ми даваше на порции, днес ми я даде накуп и каза - повече не ме търси. Прекрасно е да си приятел с някого, но тъй ужасно е да си приятел с нещо. Нещо като училищен двор. Защото той си е все там, но ти си променен.

А когато той се промени, други деца вече ще са негови приятели. И ще се радваш на тяхното приятелство, но тайничко ще си завиждаш и ще шептиш...Ех, какво помните Вие?

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

* PS През лятото на 2018 г. училищното игрище беше изцяло ремонтирано. До обявяването на обществената поръчка се стигна след като през есента на 2017 г. стартира гражданска инициатива за построяване на футболно игрище в Зверино с изкуствена настилка и осветление. За целта беше сформиран Инициативен комитет в състав: Христо Христов, Димитър Георгиев, Цветослав Найденов, Тодор Маринов и Ивайло Бояджиев, и беше организирана подписка, която бе подкрепена от 351 жители на селата Зверино, Игнатица, Оселна и Очин дол.


Няма коментари:

Публикуване на коментар